Νέα αποκτήματα 2007-2008

1. ΝΥΧΤΕΡΙΝΟ ΤΡΑΙΝΟ ΓΙΑ ΤΗ ΛΙΣΑΒΟΝΑ του ΜΕΡΣΙΕ ΠΑΣΚΑΛ-ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Όταν ο Ράιμουντ συναντάει τυχαία μια νεαρή γυναίκα σε μία γέφυρα, γοητεύεται από τη γλώσσα της, εγκαταλείπει ξαφνικά τη δουλειά του και φεύγει με το νυχτερινό τρένο για την Πορτογαλία. Ο Ράιμοντ θα γνωρίσει μέρη, ανθρώπους, γυναίκες, συνήθειες, βιβλία αλλά το κυριότερο: σκέψεις, ιδέες, επιθυμίες, ακόμη και τον ίδιο το θάνατο. Ένα εξαιρετικά λεπτοδουλεμένο λογοτεχνικό έργο που οδηγεί τον αναγνώστη σ'' ένα μαγευτικό ταξίδι στην Ευρώπη καθώς και στην ανθρώπινη σκέψη, τις ευαισθησίες και τα συναισθήματα. Μια γνήσια αναγνωστική απόλαυση! ΚΡΙΤΙΚΕΣ

2. ΤΟ ΠΑΛΙΟΚΟΡΙΤΣΟ του ΒΑΡΓΚΑΣ ΜΑΡΙΟ ΛΙΟΣΑ-ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Σε πολύ νεαρή ηλικία, ο Ρικάρντο Βλέπει να πραγματοποιείται το όνειρο που έτρεφε ενδόμυχα στη Λίμα από τότε που θυμόταν τον εαυτό του: να ζήσει στο Παρίσι. Αλλά η συνάντηση με έναν εφηβικό του έρωτα θα αλλάξει τα πάντα.Η κοπέλα αντισυμβατική,τυχοδιώκτρια, πραγματίστρια και ανήσυχη, θα τον τραβήξει έξω από τον μικρόκοσμο των φιλοδοξιών του. Μάρτυρες ταραγμένων εποχών σε πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, το Τόκυο ή η Μαδρίτη, που εδώ δεν λειτουργούν ως απλά σκηνικά, οι δύο ήρωες θα δουν τις ζωές τους να σμίγουν χωρίς να συμπίπτουν απόλυτα. Ωστόσο, αυτός ο χορός συναντήσεων και απομακρύνσεων αυξάνει την ένταση της αφήγησης σελίδα τη σελίδα, ώσπου ο αναγνώστης να γίνει ένα με τον συναισθηματικό κόσμο των πρωταγωνιστών.Δημιουργώντας μια αξιοθαύμαστη ένταση μεταξύ του κωμικού και του τραγικού, ο Μάριο Βάργκας Λιόσα γράφει μια ιστορία στην οποία ο έρωτας αποδεικνύεται απροσδιόριστος, ρευστός, με χίλια πρόσωπα, όπως η ηρωίδα του, το "Παλιοκόριτσο". ΚΡΙΤΙΚΕΣ

3. ΦΤΕΡΩΤΟ ΜΠΑΛΑΚΙ του ΣΟΥΙΦΤ ΓΚΡΑΧΑΜ- ΕΣΤΙΑ

«Γιατί άραγε υπηρεσίες σαν τη δική μας εδρεύουν πάντοτε κάτω από το έδαφος; Οι περισσότεροι στις μέρες μας, ανεβαίνουν από το δρόμο στο γραφείο τους· εμείς κατεβαίνουμε... Δουλεύουμε σ' ένα θησαυροφυλάκιο μυστικών. Κι εμείς είμαστε απλώς οι φύλακες. Φύλακες αυτών που συχνά είναι τόσο μυστήρια για μας όσο και για το κοινό. Γιατί πολλοί απ' τους φακέλους μας είναι σφραγισμένοι. Μόνον ο Κουίν μπορεί να τους αποσφραγίσει.» ΚΡΙΤΙΚΕΣ

4. ΠΟΙΟΣ ΣΚΟΤΩΣΕ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑ ΣΚΡΟΥΦ? του ΒΑΛΤΑΡΙ ΜΙΚΑ-ΚΑΛΕΝΤΗΣ

Η αστυνομική νουβέλα «Ποιος σκότωσε την κυρία Σκρούφ;» -η πρώτη μιας σειράς με ήρωα τον επιθεωρητή Πάλμου- μας γνωρίζει μια άλλη πλευρά του διάσημου Φινλανδού συγγραφέα Mika Waltari. Το βιβλίο γνώρισε μεγάλη εκδοτική επιτυχία και με ανάλογη επιτυχία μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο. Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό, μεταφρασμένο απευθείας από τη φινλανδική γλώσσα. ΚΡΙΤΙΚΕΣ

5. ΟΤΑΝ ΣΚΟΤΩΝΟΥΝ ΤΑ ΚΟΤΣΥΦΙΑ του ΛΗ ΧΑΡΠΕΡ-BELL

«Σκοτώστε όσες κίσσες θέλετε, αν μπορείτε να τις πετύχετε, αλλά να θυμάστε ότι είναι αμαρτία να σκοτώνεις τα κοτσύφια». Αυτή είναι η συμβουλή του δικηγόρου Άττικους Φιντς στα παιδιά του, καθώς ο ίδιος αποφασίζει να υπερασπιστεί στο δικαστήριο το πραγματικό «κοτσύφι» αυτής της υπέροχης ιστορίας, έναν νεαρό μαύρο... Μέσα από τα παιδικά μάτια της Σκάουτ και του Τζεμ Φιντς, η Χάρπερ Λη εξερευνά με αναντίρρητη εντιμότητα και αστείρευτο χιούμορ τον παραλογισμό της στάσης των ενηλίκων απέναντι στις φυλετικές και κοινωνικές διακρίσεις στον Αμερικανικό Νότο της δεκαετίας του '30. Τα φαινομενικά γαλήνιο και ειρηνικό Μέικομπ της Αλαμπάμα είναι στην πραγματικότητα βουτηγμένο στην προκατάληψη, τη βία και την υποκρισία. Αλλά τη ναρκωμένη συνείδηση της πόλης θα συνταράξει το σθένος ενός ανθρώπου που αγωνίζεται για δικαιοσύνη...
Ένα από τα πιο αγαπημένα μυθιστορήματα που γράφτηκαν ποτέ, το Όταν σκοτώνουν τα κοτσύφια συγκαταλέγεται ανάμεσα στα αξιολογότερα κλασικά έργα της σύγχρονης λογοτεχνίας. Έχει κερδίσει πολλές διακρίσεις, μεταξύ των οποίων και το Βραβείο Πούλιτζερ, μεταφράστηκε σε πάνω από σαράντα γλώσσες και μεταφέρθηκε με μεγάλη επιτυχία στον κινηματογράφο. ΚΡΙΤΙΚΕΣ

6.Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΜΠΑΪ του ΜΟΔΙΝΟΥ ΜΙΧΑΛΗ-ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Σε ένα γεωγραφικό συμπόσιο παρουσιάζεται μια σημαντική ανακάλυψη: το άγνωστο χειρόγραφο ενός Έλληνα που μετείχε το 18ο αιώνα σε μιαν εξερευνητική αποστολή για την αναζήτηση των πηγών του Νείλου. Ένα γραπτό μνημείο που ανασυνθέτει το χρονικό ενός δραματικού ταξιδιού στα βάθη της Αφρικής, φωτίζοντας το μύθο από μια διαφορετική γωνιά. Αίγυπτος, 1769. Μια μεγάλη πορεία ξεκινά προς τα νότια. Επικεφαλής ο Σκοτσέζος Τζέιμς Μπρους. Μέλος της ένας Γραικός από τη Μήλο: ο Ευστράτιος Ταταράκης. Προορισμός τους οι πηγές του ιερού ποταμού. Η διαδρομή τους μέσα από τα αιθιοπικά βασίλεια και το Σουδάν. Επαφή με λαούς διαφορετικούς. Γνωριμία με άλλες κοσμοθεωρίες σε μια περιπλάνηση με αβέβαιη έκβαση. Σε μιαν ιστορία ξαναγραμμένη από την αρχή. Ο Μεγάλος Αμπάι είναι ένα ανατρεπτικό ταξιδιωτικό μυθιστόρημα, όπου ο συγγραφέας πραγματεύεται σε βάθος τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση, επαναφέρει στο προσκήνιο το διάλογο των πολιτισμών και αποσείει κάθε οριενταλιστική προσέγγιση, υποδαυλίζοντας διαρκώς πίσω από τις δοκιμασίες των ηρώων του την ιδεολογική διαμάχη για το νόημα και την ουσία της ανθρώπινης περιπέτειας. ΚΡΙΤΙΚΕΣ

7. ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΝΝΕΤΙΚΗ ΣΕ ΚΟΜΙΚΣ των ΓΚΟΝΙΚ ΛΑΡΡΥ, ΓΟΥΙΛΣ Μ.-ΚΑΤΟΠΤΡΟ

Το βιβλίο περιγράφει τις αρχές της γενετικής - κλασικής και σύγχρονης - παρουσιάζοντας έως και τις πλέον πρόσφατες επιστημονικές γνώσεις σ' αυτό τον τομέα. Η κατανόηση θεμάτων όπως η κληρονομικότητα, οι νόμοι του Μέντελ, ο καθορισμός του φύλου, οι μεταλλάξεις, το DNA, οι γενετικές ασθένειες, ο ανασυνδυασμός των γονιδίων κλπ ποτέ άλλοτε δεν έχει γινει τόσο εύκολη και η ανάγνωση τόσο ευχάριστη.

8. ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΤΙΣΜΟΣ

Οι δεσμοί του Φίλιππου Ηλιού με το Πανεπιστήμιο Κρήτης και τους ανθρώπους που το πλαισιώνουν υπήρξαν στενοί και μακρόχρονοι, με θεσμικό επιστέγασμα την ανακήρυξή του σε επίτιμο διδάκτορα της Φιλοσοφικής Σχολής (1994). Έτσι, η επιστημονική συνάντηση που οργάνωσε το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Ρέθυμνο (14-15/10/2005) υπήρξε μια χειρονομία μεστή περιεχομένου: ιστορικοί, φίλοι και συνεργάτες, ομότεχνοι του Φ. Ηλιού τίμησαν τη μνήμη του με τρόπο ουσιαστικό, καταθέτοντας τον γνωστικό οβολό τους στη μεγάλη τράπεζα της νεοελληνικής ιστοριογραφίας. Ο τόμος περιέχει τις ομιλίες της διημερίδας. Ο τίτλος «Κοινωνικοί αγώνες και Διαφωτισμός» αποτυπώνει τους βασικούς άξονες των κειμένων, καθώς ξετυλίγουν το νήμα οδηγώντας μας στο γοητευτικό πεδίο της νεοελληνικής ιστορίας των ιδεών. Μαθαίνουμε, έτσι, για τη μύηση του Κοραή στον κόσμο του Διαφωτισμού και το ενδιαφέρον του για τα νεωτερικά σχολεία του ανατολικού Αιγαίου, για τους Έλληνες φιλάργυρους εχθρούς των Φώτων και τον φανατικό καποδιστριακό Ιωάννη Μάη που βρίσκεται στην επαναστατημένη Μασσαλία. Ακόμα, για τις Ιστορίες του ελληνικού βιβλίου και την ενασχόληση με την πρώιμη νεοελληνική φιλολογία κατά την ταραγμένη δεκαετία του 1940, ενώ, τέλος, ανοίγονται και θεωρητικότερα ζητήματα όπως η σύνδεση κοινωνικών αγώνων και Διαφωτισμού, το «έθνος» του Διαφωτισμού και οι ?αποκλίνουσες? προσεγγίσεις του Κ. Θ. Δημαρά, του Π. Κονδύλη και του Φ. Ηλιού στον νεοελληνικό Διαφωτισμό. Γράφουν: Σπύρος Ι. Ασδραχάς, Άγγελος Ελεφάντης, Βασίλης Κρεμμυδάς, Κώστας Λάππας, Χρήστος Λούκος, Άννα Ματθαίου, Στρατής Μπουρνάζος, Πόπη Πολέμη, Αλέξης Πολίτης, Δημήτρης Σπάθης και Νίκος Χατζηνικολάου.

9. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΘΕΟΔΩΡΗ της Μαρίας Γεωργιάδου-ΠΕΚ

Το βιβλίο είναι βασισμένο σε πρωτότυπο αρχειακό υλικό και αδημοσίευτες πηγές και παρουσιάζει την πολυκύμαντη ζωή και το πολύπλευρο έργο του μαθηματικού Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή (1873-1950), μιας λαμπρής προσωπικότητας της ελληνικής διασποράς με βασική δράση στο ελληνικό και το γερμανικό πολιτισμικό και πολιτικό περιβάλλον. Με νεοφαναριώτικη καταγωγή από τον πατέρα του και παροικιακή από τη μητέρα του, ο Καραθεοδωρή συμπαρατάχθηκε με τον Βενιζέλο και κλήθηκε από αυτόν για τη δημιουργία του Ιωνικού Πανεπιστημίου Σμύρνης και την αναδιοργάνωση των Πανεπιστημίων Αθηνών και Θεσσαλονίκης. Η εκπαιδευτική του δραστηριότητα (καθηγητής πανεπιστημίου στη Γερμανία ?Bόννη, Ανόβερο, Breslau, Gottingen, Βερολίνο, Μόναχο? και στην Ελλάδα ?Πανεπιστήμιο Αθηνών, ΕΜΠ? καθώς και επισκέπτης καθηγητής στις ΗΠΑ ? Harvard και Madison, Wisconsin) και οι επιστημονικές του έρευνες (λογισμός των μεταβολών, μιγαδική και πραγματική ανάλυση, θερμοδυναμική, ειδική σχετικότητα και γεωμετρική οπτική) τού εξασφάλισαν μια θέση ανάμεσα στους διεθνώς διασημότερους μαθηματικούς του πρώτου μισού του 20ού αιώνα.

10. Η ΦΩΤΟΔΟΤΡΑ ΜΙΚΡΑΣΙΑ των Ν. Μουτσόπουλου,Κ.Βακαλόπουλου,Α. Κεσοπουλου

11. ΑΛΗΣΜΟΝΗΤΕΣ ΠΑΤΡΙΔΕΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ των Ν. Μουτσόπουλου, Κ.Βακαλόπουλου Α. Κεσοπουλου.

Οι πρόσφατες έρευνες, από Έλληνες -κυρίως- ιστορικούς, εθνογράφους και αρχαιολόγους, έχουν καταδείξει το σπουδαιότατο ρόλο του ελληνικού στοιχείου στην πλατύτερη γεωγραφική ζώνη της Θράκης, δηλαδή σε ολόκληρη τη Βόρεια Θράκη (σημερινή Νότια Βουλγαρία), στην Ανατολική Θράκη (σημερινή Τουρκία) και στο αντίστοιχο τμήμα της Ελληνικής Θράκης (Δυτικής). Η πολιτική, οικονομική και εν γένει η κοινωνική δράση, καθώς και η σημαντικότατη δημογραφική παρουσία του Ελληνισμού της Θράκης στην πορεία του χρόνου, μαρτυρείται αδιαμφισβήτητη στα παράλια του Εύξεινου Πόντου (Σωζόπολη, Βάρνα, Αγχίαλος, Περιστερά, Καβακλή) και στην Ανατολική Θράκη (Κωνσταντινούπολη, Αδριανούπολη, Σαράντα Εκκλησίες, Καλλίπολη, Ραιδεστός, Αίνος, Τυρολόη, Μάλγαρα, Βιζύη, Κεσσάνη κ.α.)

12. ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ του Βλάση Αγτζίδη-ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΑΕ.

13. ΠΕΡΙ ΦΩΤΙΣΕΩΣ του ΣΑΡΑΜΑΓΚΟΥ ΖΟΖΕ-ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Σε κάποια χώρα γίνονται εκλογές. Η καταμέτρηση των ψήφων στην πρωτεύουσα αναδεικνύει πρώτη δύναμη το λευκό με ποσοστό περίπου 70%. Οι εκλογές επαναλαμβάνονται την επόμενη Κυριακή και το λευκό ξεπερνά το 80%. Μπροστά στο διαφαινόμενο κενό εξουσίας, τα δύο μεγάλα κόμματα, ο κρατικός μηχανισμός και οι δημόσιες υπηρεσίες εγκαταλείπουν την πόλη, καταστρώνοντας αστυνομικά σχέδια για να ανακαλύψουν τον υποκινητή. Μια έκπληξη όμως περιμένει τους κρατούντες: ο πληθυσμός της πόλης αφυπνίζεται, "φωτίζεται", και ανακαλύπτει από την αρχή τις αξίες της αλληλεγγύης, της προσωπικής ευθύνης, της αλληλοβοήθειας. Το κράτος όμως δεν έχει πει ακόμη την τελευταία λέξη. ΚΡΙΤΙΚΕΣ.

14. ΠΕΡΙ ΤΥΦΛΟΤΗΤΑΣ του ΣΑΡΑΜΑΓΚΟΥ ΖΟΖΕ-ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

'Ενας άνθρωπος χάνει ξαφνικά το φως του. Τα περιστατικά αιφνίδιας τύφλωσης κλιμακώνονται και η κυβέρνηση αποφασίζει να βάλει σε καραντίνα τους τυφλούς. Με γραφειοκρατική ακρίβεια ο Σαραμάγκου έχει υπολογίσει όλα όσα θα μπορούσαν να συμβούν σ' έναν κόσμο που χάνει την όραση του. Για πόσο καιρό η κίνηση στους δρόμους θα είναι ομαλή; Για πόσο καιρό θα επαρκούν τα τρόφιμα για τις πεινασμένες ορδές; Πόσος χρόνος χρειάζεται για να καταρρεύσει η παροχή ηλεκτρικού ρεύματος αερίου και νερού; Τι θ' απογίνουν τα κατοικίδια ; Οι σεξουαλικοί φραγμοί ; Πόσοι τυφλοί φτιάχνουν μια τυφλότητα ;ΚΡΙΤΙΚΕΣ

15. ΠΕΡΙ ΘΑΝΑΤΟΥ του ΣΑΡΑΜΑΓΚΟΥ ΖΟΖΕ-ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Αν στο Περί τυφλότητος, η τύφλωση ήταν καθολική, αν στο Περί φωτίσεως, η φώτιση ήταν γενικευμένη, στο Περί Θανάτου ο θάνατος λειτουργεί με διαλείψεις σε μια μικρή χώρα 10.000.000 κατοίκων, φέρνοντας σε απόγνωση, μετά την αρχική ευφορία, ασφαλιστικές εταιρείες, εργολάβους κηδειών, οίκους ευγηρίας, νοσοκομεία, εκκλησία, κυβέρνηση, οικογένειες. Η μαφφία (με 2 φ τη θέλει ο συγγραφέας) θα αναλάβει να δώσει λύσεις, αλλά ο θάνατος θα αντεπιτεθεί με τη μορφή μιας μυστηριώδους και γοητευτικής γυναίκας?
Το πιο πρόσφατο και εξαιρετικά ανθρώπινο μυθιστόρημα του μεγάλου νομπελίστα συγγραφέα.ΚΡΙΤΙΚΕΣ

16. Η ΣΠΗΛΙΑ του ΣΑΡΑΜΑΓΚΟΥ ΖΟΖΕ-ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ

Μια οικογενειακή χειροτεχνία που κλείνει. Ένα γιγάντιο εμπορικό Κέντρο-φρούριο που εξαπλώνεται. Αυτό είναι το σκηνικό της Σπηλιάς, η αφορμή για να συμπληρώσει ο Πορτογάλος συγγραφέας την «ακούσια τριλογία» του (μαζί με τα έργα Περί τυφλότητος και Όλα τα ονόματα) και τον προβληματισμό του για τη νέα τάξη του κόσμου. Ο Σαραμάγκου αφηγείται τις τύχες του Σιπριάνο Αλγκόρ, ενός κεραμοποιού που βλέπει την τέχνη του και την οικογενειακή του ζωή να αλλάζουν όταν το μυστηριώδες εμπορικό Κέντρο παύει να αγοράζει τα έργα του, ενώ η κόρη και ο γαμπρός του τον προσκαλούν να μετακομίσει μαζί τους μέσα στο αύταρκες Κέντρο, όπου η κατανάλωση είναι υποχρεωτική και η δημιουργία ανεπιθύμητη.ΚΡΙΤΙΚΕΣ

17. Η ΩΡΑΙΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ του Καλιότσου Παντελή- ΠΑΤΑΚΗ

Αισθάνομαι ενοχή. Μετά από 80 ολόκληρα χρόνια που βρίσκομαι στη ζωή, μόλις τώρα άκουσα να γίνεται λόγος για την ωραιότερη ιστορία του κόσμου. Ήταν ίσως η πρώτη φορά που σ' έναν πόλεμο, και μάλιστα Παγκόσμιο, οι απλοί φαντάροι κι εχθροί, παρά τις αυστηρές διαταγές και τη βούληση της πολεμόχαρης εξουσίας, έκαναν ειρήνη μεταξύ τους. Πρόκειται για την Ανακωχή των Χριστουγέννων του 1914. Αυτή την ιστορία θα παραθέσω, όπως την αφουγκράστηκα. Θέλω να την κάνω γνωστή σ' αυτούς που, όπως εγώ, ποτέ δεν την άκουσαν και να τη θυμίσω σ' αυτούς που την ήξεραν και την ξέχασαν. Ένας αιώνας κοντεύει να κλείσει από τότε που έγινε. Μοιάζει, ωστόσο, σαν να μην έρχεται από το παρελθόν, αλλά από το μακρινό μέλλον. Γι' αυτό κι εγώ θα την εμπιστευτώ κυρίως στους νέους.[...] ΚΡΙΤΙΚΕΣ

18. ΧΗΜΕΙΑ ΚΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ του ΑΝ. ΒΑΡΒΟΓΛΗ-ΚΑΤΟΠΤΡΟ

Η χημεία της τροπόσφαιρας - Το φαινόμενο του θερμοκηπίου - Η τρύπα του όζοντος - Οι διοξίνες - Το νέφος - Η όξινη βροχή - Το πόσιμο νερό - Το τεχνολογικό νερό - Η χημική ιστορία ενός κεριού - Πετρέλαιο και βενζίνη - Οι πυροσβεστήρες - Εκρήξεις και εκρηκτικά - Πυρίτιδα και πυροτεχνήματα - Σπίρτα και φωτοβολίδες - Νιτρογλυκερίνη και δυναμίτιδα - Νάρκες και βόμβες - Η μυστική χημεία των φυτών - Η χημική γλώσσα των εντόμων - Βιοφωταύγεια - Περί αρωματοποιίας - Μετρώντας τις οσμές - Κρέμες προσώπου - Αντιηλιακά και αντιρρυτιδικά - Χημεία στο κομμωτήριο - Σαπούνια και σαμπουάν - Γαστρονομική Χημεία - Τα αντιοξειδωτικά των τροφών - Η περίπτωση της ασπιρίνης - Η πενικιλίνη και άλλα αντιβιοτικά - Τα νέα φάρμακα o Τα λιπάσματα o Ορμόνες φυτών και εντόμων - Βιολογικές καλλιέργειες - Το πολυαιθυλένιο - Αγώγιμα και φωτονικά πολυμερή - Τα πολυμερή στην Ιατρική - Τα πολυαμίδια - Οι πολυεστέρες - Η χημεία του αυτοκινήτου - Ο αερόσακος - Πληροφορική Χημεία - Εγκληματολογικές πληροφορίες - Από τον κόσμο της τέχνης - Περί νοθειών. Τέτοια και πολλά άλλα εκρηκτικού ενδιαφέροντος καθημερινά θέματα συζητιούνται στις σελίδες του βιβλίου. Τα ερωτήματα που τίθενται είναι πολλά και οι απαντήσεις τους ανατρέπουν συχνά κοινές αντιλήψεις και αλήθειες, χαρίζοντας στον ανεξοικείωτο αναγνώστη την ευκαιρία για μια συναρπαστική γνωριμία με τον θαυμαστό κόσμο της Χημείας.

19. Η ΣΚΙΑ ΤΗΣ ΠΕΤΑΛΟΥΔΑΣ του ΙΣΙΔΩΡΟΣ ΖΟΥΡΓΟΣ - ΠΑΤΑΚΗ

Ένα ιστορικό μυθιστόρημα του ευρύτερου βορειοελλαδικού χώρου μέσα από το χρονικό δύο οικογενειών που απλώνεται σε τρεις ολόκληρες γενιές. Από την Ανατολική Ρωμυλία και την Αδριανούπολη στα τέλη του 19ου αιώνα και από τα καμένα χωριά των φυλετικών ανταγωνισμών στη Μακεδονία της ίδιας εποχής, έως τη σημερινή Θεσσαλονίκη, οι πόλεμοι, η προσφυγιά, ο ιδρώτας και τα πάθη τόσων χρόνων έρχονται και στραγγίζουν στη συνάντηση ενός άντρα και μιας γυναίκας έναν τριήμερο καύσωνα του Αυγούστου κάτω από περίεργες συνθήκες. Είναι ακόμη ένα μυθιστόρημα-έπος του αγώνα της καθημερινής ζωής, καθώς και μια ελεγεία των «αποτυχημένων», του έρωτα και του χρόνου που περνά. Πιο πολύ όμως είναι το εκτενές μυθιστόρημα της Θεσσαλονίκης. Τα κτίρια, οι δρόμοι, τα στέκια, οι γωνιές της, οι εξοχές της, τα περίχωρα, το δέρμα της ολόκληρο, με το αποτύπωμα ενός ολόκληρου αιώνα.

20. ΕΠΙΚΥΝΔΙΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ της ΛΑΠΑΤΑ ΦΙΛΟΜΗΛΑ- ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗ

Οι δίδυμες Μυρσίνη και Αταλάντη Κορωναίου, όμοιες σαν δυο σταγόνες νερό, αλλά εντελώς ανόμοιες στο χαρακτήρα, διαλέγουν από μικρές τους ρόλους της καλής και της κακής κόρης, αντίστοιχα, και θυσιάζουν στο βωμό του μίσους την αδελφική τους αγάπη. Καθώς μεγαλώνουν μπλέκονται σ' έναν αγώνα αλληλοεξόντωσης, ο οποίος θα τις οδηγήσει σε ακραίες επιλογές ζωής και στην τραγωδία, μέχρι να συμφιλιωθούν με τη σημασία των επικίνδυνων λέξεων: οικογένεια, ζήλια, γάμος, διαζύγιο, φυγή και συγνώμη.ΚΡΙΤΙΚΕΣ

21. ΘΕΡΑΠΕΙΑ του Lodge David-BELL

Ο Λώρενς Πάσμορ χρειάζεται επειγόντως θεραπεία. Δεν είναι μόνο ο επίμονος πόνος στο γόνατό του. Δεν είναι καν κάτι που αντιμετωπίζεται με φυσιοθεραπεία, αρωματοθεραπεία, βελονισμό, ψυχοθεραπεία ή την Έιμυ ?που κι αυτή είναι μια μορφή θεραπείας. Ο Λώρενς Πάσμορ πάσχει από κάτι απροσδιόριστο. Είναι επιτυχημένος, οικογενειάρχης, ευκατάστατος και... βουτηγμένος στην κατάθλιψη. Η εσωτερική δυσλειτουργία στην άρθρωση του γονάτου του είναι μόνο η αρχή. Σε λίγο η ίδια δυσλειτουργία απλώνεται παντού: στο γάμο του, στη δουλειά του, σ'ολόκληρη τη ζωή του. Η μονομανία που τον καταλαμβάνει με τον Κίρκεγκαρντ -ή Κίργκεγκοορ; ακόμα κι αυτό είναι πηγή αμφιβολίας- είτε θα τον αποτελειώσει καθώς παραδέρνει στην κρίση της μέσης ηλικίας είτε θ' αποδειχθεί η πιο αποτελεσματική θεραπεία.
Ο Ντέιβιντ Λοτζ σκιαγραφεί με ανεξάντλητη επινοητικότητα την αγωνία του σύγχρονου ανθρώπου που βιώνει το αίσθημα του ανικανοποίητου. Κρύβοντας τις πικρές αλήθειες πίσω από δαιμόνιο χιούμορ και θίγοντας τα σοβαρότερα ζητήματα με απατηλή ελαφρότητα, ενώνει τελικά την κατακερματισμένη εικόνα της ζωής του ήρωά του μ' έναν απροσδόκητο τρόπο που οδηγεί στην κάθαρση και στην ευτυχία του «να είσαι παρών στον εαυτό σου». Ένα σημαντικό βιβλίο που θα μπορούσε εύλογα να ονομαστεί απλά μαθήματα υπαρξιακής φιλοσοφίας ?ή, ακόμη καλύτερα, απλά μαθήματα ύπαρξης...

22. Ο ΑΙΓΥΠΤΙΟΣ του ΒΑΛΤΑΡΙ ΜΙΚΑ - ΚΑΛΕΝΤΗΣ

"Εγώ, ο Σινουχέ ο Αιγύπτιος, είδα ένα αγόρι να χτυπάει τον πατέρα του στην άκρη του δρόμου και να τον σκοτώνει. Είδα φτωχούς να ξεσηκώνονται ενάντια στους πλούσιους, θεούς ενάντια στους θεούς. Είδα έναν άντρα, που έπινε το κρασί του από κύπελλο χρυσό, να σκύβει μέσα στην αθλιότητα και να πίνει νερό με την παλάμη του απ' το ποτάμι. Αυτούς που ζύγιζαν χρυσάφι να ζητιανεύουν στους δρόμους και τις γυναίκες τους να πουλούν το κορμί τους για μερικές δεκάρες σ' ένα νέγρο με βαμμένο πρόσωπο για ν' αγοράσουν λίγο ψωμί για τα παιδιά τους." ΚΡΙΤΙΚΕΣ

23. ΣΥΒΑΡΙΤΙΣΑ της ΖΩΓΡΑΦΟΥ ΛΙΛΗ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

Να την λοιπόν τη Συβαρίτισσά μου έτοιμη να την αγαπήσετε όπως και γω. Την κυοφορούσα τρία χρόνια και είκοσι επτά αιώνες ώσπου την είδα να γεννιέται στους κήπους της Σύβαρης. Κείνης της αποικίας των Αχαιών από τις πρώτες που αναστήθηκαν στα νότια της Ιταλίας γύρω στα 725 π.Χ. Μια πόλη-κράτος πάμπλουτη, δημοκρατική, με ειρηνόφιλη συνείδηση κι ευτυχισμένο λαό. Πόλη λιχούδα, λαίμαργη, φιλήδονη, φιλόμουση, γεμάτη σεβασμό για την ελευθερία των ανθρώπων και τους πολίτες γεμάτους σεβασμό για τον πλησίον τους. Εκεί ανακάλυψα την πάναγνη της ελευθερίας Ελένη ασημάδευτη ακόμη, πριν την καταχωρίσει ο Ησίοδος στους ένοχους γιατί γεννήθηκε γυναίκα. Ανέγγιχτη από τη μισαλλοδοξία του αντρικού ρατσισμού γιατί αυτή γεννά. Πριν ο φονικός Δράκων καταδικάσει την αυτοδιάθεση του σώματός της βαφτίζοντάς την μοιχεία και πλαστογραφηθεί η πολυγαμική Πηνελόπη με τους σαράντα εραστές στην ανέραστη υφάντρα του έπους.

24. ΒΙΑΙΟΙ ΘΑΝΑΤΟΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΤΡΑΓΩΔΙΑ της ΛΟΡΩ ΝΙΚΟΛ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

Στην καθημερινή πραγματικότητα της αρχαίας Αθήνας η γυναίκα όφειλε να διάγει μια ήσυχη και υποδειγματική ζωή ως σύζυγος και μητέρα. Δόξα της ήταν να φυλάγεται από τη δόξα. Στην τραγωδία όμως οι γυναίκες πεθαίνουν βίαια και, μέσα απ' αυτή τη βία, ορίζουν το πεπρωμένο τους. Πρόκειται για ένα λογοτεχνικό είδος που αρέσκεται να συσκοτίζει τα τυπικά σύνορα μεταξύ αρσενικού και θηλυκού. Μέσα από μια πρωτότυπη ανάγνωση αυτών των πολυσήμαντων κειμένων, η διακεκριμένη ελληνίστρια Νικόλ Λορώ φθάνει στον πυρήνα των αρχαιοελληνικών αντιλήψεων για το φύλο, το σώμα, τη θυσία, τον έρωτα και το θάνατο. «Έργο εντυπωσιακό όχι μόνο για το εύρος και την ακρίβεια της φιλολογικής έρευνας και τη λεπτότητα των ερμηνειών του, αλλά και για τον πλούτο και το νόημα των συναρτήσεων που προτείνει... Προκλητικό και ιδιοφυές απ' την αρχή ως το τέλος... Εξερευνώντας τους κοινωνικούς, ψυχολογικούς και σωματικούς όρους των θανάτων που επινοούν οι ποιητές για τους γυναικείους χαρακτήρες.

25. Η ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΘΝΟΣ 1880-1980 της ΑΝΝΑΣ ΦΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ - ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ

Ένα έργο ζωής για το ιστορικό γλωσσικό ζήτημα, την εθνική ταυτότητα και την κινδυνολογία γύρω από τη γλώσσα στην ευρωπαϊκή εποχή μας.

26. Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑΣ της ΓΛΥΚΑΤΖΗ-ΑΡΒΕΛΕΡ - ΕΛΕΝΗΣ - ΨΥΧΟΓΙΟΣ

Το Βυζάντιο είναι ταυτόχρονα μια πόλη και μια αυτοκρατορία. Η περίεργη τύχη τής άλλοτε ταπεινής πόλης του Βοσπόρου δημιούργησε γρήγορα το θρύλο. Το Βυζάντιο-Κωνσταντινούπολη, προορισμένο να γίνει η έδρα της πρώτης χριστιανικής αυτοκρατορίας, θεωρήθηκε εξαρχής έργο θείας έμπνευσης και η ίδρυση της πόλης που διάλεξε ο Θεός θεωρήθηκε ότι συμβόλιζε και την ίδρυση της χριστιανικής αυτοκρατορίας. Η χριστιανική ιστοριογραφία δημιούργησε το θρύλο της ιερής πόλης της Κωνσταντινούπολης σαν απάντηση θα έλεγε κανείς στον ειδωλολατρικό θρύλο για την ίδρυση της Ρώμης Έτσι με την Κωνσταντινούπολη ένας νέος κόσμος μπαίνει στην Ιστορία.

27. Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΓΙΑ ΜΑΣ ΣΗΜΕΡΑ του ΚΟΡΝΗΛΙΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΔΗ - ΥΨΙΛΟΝ

Δεν βλέπω, όπως νομίζω ότι και κανείς δεν μπορεί να δεί, εκτός αν είναι τελείως φαντασιόπληκτος ή προγονόπληκτος, την αρχαία Ελλάδα ως πρότυπο το οποίο θα αρκούσε να το αντιγράψουμε για να βρούμε την ελευθερία, τη δικαιοσύνη, την ισότητα και παν το αγαθόν. Η αρχαία Ελλάδα δεν είναι πρότυπο, ούτε μοντέλο προς μίμηση, όπως άλλωστε δεν μπορεί να είναι κανένα ιστορικό έργο σε οποιονδήποτε τομέα. Θεωρώ, όμως, ότι πρέπει να λειτουργήσει για μας σαν γονιμοποιημένο σπέρμα, δεδομένου ότι μας επιτρέπει να δούμε εν τη γενέσει τους πληθώρα στοιχείων πάντοτε επικαίρων -μπορεί και πρέπει να είναι για μας κέντρισμα, έμπνευση και πηγή ιδεών.

27. Η ΜΙΚΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ του Γκόμπριχ, Ερνστ Χ. - ΠΑΤΑΚΗΣ

Ο Ernst Gombrich, ένας από τους εξέχοντες θεωρητικούς του εικοστού αιώνα, πέτυχε αυτό που ακόμα και σήμερα φαίνεται απίστευτο: να αφηγηθεί την ιστορία της ανθρωπότητας, από την εποχή του λίθου ώς την εποχή της πυρηνικής ενέργειας, σύντομα, περιεκτικά, αλλά και με πειστικό τρόπο. Με γλώσσα απλή και γλαφυρή ζωντανεύει την ιστορία του κόσμου, τα επιτεύγματα του ανθρώπου, τη μετάβαση από τη μία ιστορική περίοδο στην άλλη, τις σημαντικότερες προσωπικότητες και συγκρούσεις με τέτοιο τρόπο, που ο αναγνώστης συλλαμβάνει αμέσως αυτή τη μακρά και περίπλοκη πορεία

28. ΝΑ ΖΕΙΣ Ν΄ΑΓΑΠΑΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΕΙΣ του ΜΠΟΥΣΚΑΛΙΑ ΛΕΟ - ΓΛΑΡΟΣ

Το "Να ζεις, ν' αγαπάς και να μαθαίνεις", είναι ένα από τα καλύτερα και πιο πολυδιαβασμένα βιβλία του Λέο Μπουσκάλια. Είναι ένας ολόκληρος θησαυρός και μία ατελείωτη πηγή έμπνευσης, θάρρους και αποφασιστικότητας για όλους όσους αναζητούν μία καινούρια διάσταση στην προσωπικότητα τους και στη ζωή τους μέσα από τους δρόμους της κατανόησης και της αγάπης. Καθηγητής της παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας, ψυχολόγος και συναρπαστικός ομιλητής, ο Μπουσκάλια σε καθηλώνει και σε μεταμορφώνει με τα βιβλία του, που όλα σχεδόν πηγάζουν από ομιλίες, διαλέξεις και ελεύθερες συζητήσεις μέσα και έξω από τις πανεπιστημιακές αίθουσες, "φωνάζει, μιμείται, γελά, δακρύζει και κλαίει", γράφει ένας σχολιαστής και συμπληρώνει: "Το να παρακολουθείς το Μπουσκάλια να μιλά είναι σαν να κουβεντιάζεις μ' έναν παλιό φίλο πάνω σ' ένα κοινό και ποθητό θέμα''.

29. ΤΟ ΟΡΑΜΑ ΤΗΣ ΙΩΝΙΑΣ του M.L.SMITH-ΜΙΕΤ

Tον Iανουάριο του 1915, λίγο μετά την έναρξη του Πρώτου Παγκοσμίου πολέμου, η Bρετανία προσέφερε στην Eλλάδα σημαντικά εδαφικά αντισταθμίσματα στη Mικρά Aσία προκειμένου να μπει η Eλλάδα στον πόλεμο στο πλευρό της Aντάντ. H πρόταση αυτή υπήρξε αφετηρία μιας διαδοχής γεγονότων που κατέληξαν στην τραγωδία του 1922, με την καταστροφή της ελληνικής Σμύρνης και τον ξεριζωμό του ελληνισμού της Mικράς Aσίας.

30. Η ΕΠΟΧΗ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΩΝ 1875-1914 του E.J.HOBSBAWM

Αυτό το βιβλίο εξετάζει την ιστορία εκείνη τη  στιγμή κατά την οποία έγινε σαφές ότι η κοινωνία και ο πολιτισμός που δημιουργήθηκαν από τη  δυτική φιλελεύθερη αστική τάξη και για χάρη της δεν αντιπροσώπευαν τη  μόνιμη μορφή του σύγχρονου βιομηχανικού κόσμου αλλά μόνο μία φάση της πρώιμης ανάπτυξής του. Οι οικονομικές δομές που συγκροτούν τον κόσμο του 20ού αιώνα, ακόμα και όταν είναι καπιταλιστικές, δεν είναι πλέον οι δομές της «ιδιωτικής επιχείρησης» με την έννοια που θα έδιναν στον όρο οι επιχειρηματίες το 1870. Η επανάσταση που κυριαρχεί στη μνήμη του κόσμου μετά τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο δεν είναι πλέον η γαλλική επανάσταση του 1789. Η κουλτούρα που τον διαπερνά δεν είναι πλέον η αστική κουλτούρα με τη  σημασία που είχε πριν από το 1914. Η ήπειρος που αποτελούσε τη  συντριπτικά ανώτερη οικονομική, πνευματική και στρατιωτική δύναμη τότε, δεν έχει πλέον τον ίδιο ρόλο...

31. Η ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΚEΦΑΛΑΙΟΥ 1848-1875 του E.J.HOBSBAWM

«Η μελέτη μου χωρίζεται σε τρία μέρη. Οι επαναστάσεις του 1848 αποτελούν το προοίμιο για τις κύριες εξελίξεις της περιόδου. Τις εξελίξεις αυτές, που καλύπτουν το δεύτερο μέρος, τις εξετάζω μάλλον από πανευρωπαϊκή καί, όπου είναι απαραίτητο, από παγκόσμια σκοπιά, παρά ως κεφάλαια κάποιας αυτοτελούς «εθνικής» ιστορίας. Τα κεφάλαια του βιβλίου χωρίζονται πιό πολύ από τα θέματά τους παρά χρονολογικά, αν και οι κύριες υποπερίοδοι ―δηλαδή, χονδρικά, η ήσυχη αλλά επεκτατική δεκαετία του 1850, η πιο ταραχώδης δεκαετία του 1860, η οικονομική έξαρση και κατόπιν η κρίση των πρώτων χρόνων της δεκαετίας του 1870― θα πρέπει να είναι ευδιάκριτες. Το τρίτο μέρος του βιβλίου επιχειρεί να δώσει μια εποπτική εικόνα της οικονομικής, κοινωνικής και πνευματικής ζωής στο τρίτο τέταρτο του 19ου αιώνα». (Από τον Πρόλογο του συγγραφέα).

32. ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ του E.H.GOMBRICH

Πρόκειται για ένα από τα πιο διάσημα και δημοφιλή βιβλία για την τέχνη. Έχει μεταφραστεί σε περισσότερες από είκοσι γλώσσες και επί 45 χρόνια παραμένει ασυναγώνιστο ως εισαγωγή στην τέχνη, από τις αρχαιότερες ζωγραφιές των σπηλαίων ως τη σύγχρονη πειραματική έκφραση.Παρουσιάζει την ιστορία της τέχνης σαν «μια ζωντανή αλυσίδα που συνδέει τη δική μας εποχή με την εποχή των Πυραμίδων». Στη νέα, εμπλουτισμένη έκδοση, ο συγγραφέας έγραψε ένα καινούριο κεφάλαιο για τις σύγχρονες εξελίξεις στην τέχνη, την αρχιτεκτονική και τη φωτογραφία.

33. ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ των D. BORDWELL-K. THOMPSON

Πώς γίνεται μια ταινία, πώς λειτουργεί ως σύνολο, πώς την αναλύουμε κριτικά, ή ακόμα πώς μεταβάλλεται η κινηματογραφική τέχνη μέσα στην ιστορία είναι ζητήματα που εισάγουν τον αναγνώστη στην αισθητική του κινηματογράφου, προτρέπουν τον σπουδαστή στην έρευνα, οξύνουν την αντίληψη του απλού θεατή αλλά και του κινηματογραφόφιλου. Γιατί, όπως λένε και οι συγγραφείς, "καθισμένοι σε μια σκοτεινή κινηματογραφική αίθουσα και παρακολουθώντας μια συναρπαστική ταινία, δυσκολευόμαστε ίσως να θυμηθούμε πως αυτό που βλέπουμε δεν είναι φυσικό αντικείμενο, όπως ένα λουλούδι ή ένας αστεροειδής. Ο κινηματογράφος μάς αιχμαλωτίζει σε τέτοιο βαθμό, ώστε έχουμε την τάση να ξεχνούμε πως οι ταινίες είναι προϊόντα κατασκευής. Για να κατανοήσει κανείς την τέχνη του κινηματογράφου πρέπει πρώτα να αναγνωρίσει ότι μια ταινία παράγεται τόσο από μηχανές όσο και από ανθρώπινη εργασία.

34. ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΣΥΓΚΡΟΤΗΣΗΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ 1821-28 του Ν. ΔΙΑΜΑΝΤΟΥΡΟΥ

Στόχος της παρούσας μελέτης είναι η ανάλυση των συνθηκών υπό τις οποίες επιχειρήθηκε για πρώτη φορά η συγκρότηση σύγχρονου κράτους στην Eλλάδα κατά την περίοδο του αγώνα της ανεξαρτησίας (1821-1828). Aπό ελληνικής πλευράς, η εννοιολόγηση του σύγχρονου κράτους ως υποδείγματος πολιτειακής συγκρότησης βασισμένου σε φιλελεύθερους θεσμούς και ιδέες που συνδέονται με τον Διαφωτισμό και τις εμπειρίες της Γαλλικής Eπανάστασης και του Aμερικανικού Aγώνα της Aνεξαρτησίας διακρίνεται ποιοτικά τόσο από τη μορφή που επιδίωξε να προσδώσει στο κράτος ο Iωάννης Kαποδίστριας (1828-1831) όσο και από εκείνη που απέκτησε αυτό κατά την περίοδο της απολυταρχίας του Όθωνα (1833-1843). Aπό διεθνούς πλευράς, η ελληνική περίπτωση εντάσσεται μεν στη λογική ανάλογων εγχειρημάτων στις HΠA και στην επαναστατική Γαλλία (κατά την κρίσιμη πεντηκονταετία 1770-1820), καθώς και στην Iσπανία, την Iταλία και την Πορτογαλία (κατά την περίοδο 1810-1820), διαφέρει όμως από τις ευρωπαϊκές χώρες διότι συνεπαγόταν ρήξη όχι μόνο σε επίπεδο καθεστώτος αλλά και σε επίπεδο κράτους, το οποίο έπρεπε να δημιουργηθεί εκ του μη όντος. Στην περίπτωση των HΠA, η απρόσωπη λογική του κράτους δικαίου λειτούργησε ως υπόβαθρο κατανόησης της εξουσίας που συνέδεε το παλαιό με το νέο καθεστώς. Στην Eλλάδα, αντίθετα, ήταν απαραίτητη η ρήξη με ένα υπόδειγμα πολιτειακής οργάνωσης στηριγμένο στην απόλυτα προσωποπαγή λειτουργία της εξουσίας.

35. Η ΑΡΧΑΙΑ ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ του J. CAMP

Το βιβλίο αυτό, απολαυστικό στην ανάγνωση και έξοχα εικονογραφημένο, συγκεντρώνει τα αποτελέσματα των ανασκαφικών ερευνών της Αγοράς, που διεξάγονται από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών τα τελευταία εβδομήντα και πλέον χρόνια. Το 1931, όταν άρχισαν οι ανασκαφές, ακόμη και η ίδια η θέση της πλατείας ήταν άγνωστη. Σήμερα έχουν βρεθεί 180.000 περίπου αντικείμενα και έχουν ταυτιστεί πάνω από εκατό οικοδομήματα, μεταξύ των οποίων το Βουλευτήριο, το Ηφαιστείο (ο καλύτερα διατηρημένος αρχαίος ελληνικός ναός) και η ανακατασκευασμένη πλέον Στοά του Αττάλου. Αντλώντας από τον πλούτο των ανασκαφικών ευρημάτων, τα οποία συμπληρώνονται με άφθονες φιλολογικές και επιγραφικές μαρτυρίες, ο καθηγητής Καμπ διηγείται την ιστορία της Αγοράς από τους Νεολιθικούς χρόνους μέχρι τον Μεσαίωνα.

36. ΣΤΑ ΧΝΑΡΙΑ ΤΟΥ ΟΔΥΣΣΕΑ

O Oδυσσέας, ως διαχρονικό σύμβολο του πολυμήχανου και φιλοπερίεργου ταξιδευτή, γοήτευσε και ενέπνευσε συγγραφείς και καλλιτέχνες από την Aρχαιότητα μέχρι σήμερα. Aπό τη στιγμή που οι ανασκαφές του Σλήμαν απέδειξαν περίτρανα ότι η Tροία όντως υπήρξε, ιστορικοί και αρχαιολόγοι, με την Oδύσσεια υπό μάλης, ερίζουν με πάθος για οτιδήποτε αφορά τον ήρωά μας, από την αληθινή τοποθεσία της Iθάκης μέχρι την καταγωγή του Oμήρου, προσπαθώντας να ξεχωρίσουν το μύθο από την πραγματικότητα.
«Σα βγεις στον πηγαιμό για την Iθάκη, να εύχεσαι νάναι μακρύς ο δρόμος», μας προτρέπει ο Kαβάφης. Aυτόν το μακρύ δρόμο θα πάρουμε ακολουθώντας τα χνάρια του Oδυσσέα, από τη στιγμή που θα εγκαταλείψει, παρά τη θέλησή του, την κραναή και τρηχείην Iθάκη για να συναντήσει στην Aργολίδα την ενωμένη στρατιά των Aχαιών, μέχρι να φτάσει μπροστά στης Tροίας το πτολίεθρον, περνώντας πρώτα από τη Δήλο. H πολιορκία θα κρατήσει δέκα χρόνια, επαληθεύοντας το χρησμό του Kάλχα, και το Ίλιον θα αλωθεί μόνο χάρη στον Δούρειο Ίππο.

37. ΟΙ ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΕΣ ΣΤΟΝ ΑΡΧΑΙΟ ΚΟΣΜΟ του L.CASSON

Σ' ένα θαυμαστό ταξίδι από την αρχαία Εγγύς Ανατολή, γύρω στο 3000 π.Χ., την αρχαία Ελλάδα και την αρχαία Ρώμη ως τη λατινόφωνη Δύση και τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία των πρώτων μεταχριστιανικών αιώνων, ο συγγραφέας αφηγείται την ίδρυση και την εξέλιξη των βιβλιοθηκών (βασιλικών, δημόσιων και ιδιωτικών), ερευνώντας παράλληλα και όλα τα συναφή ενδιαφέροντα θέματα

38. ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ του Γ. ΚΑΛΟΣΓΟΥΡΟΥ

Πρώτη δημοσίευση ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ 1902

39. Η ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΤΟΥ ΠΟΝΤΟΥ του ΚΩΝ. ΦΩΤΙΑΔΗ εκδ. ΗΡΟΔΟΤΟΣ

40. Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΤΟΥ ΘΑΡΡΟΥΣ του ΦΡ. ΤΖ. ΚΑΚΙΣ εκδ. ΖΑΧΑΡΟΠΟΥΛΟΣ

Οι περιπέτειες και η επιβίωση μιας ελληνοεβραϊκής οικογένειας που αρνήθηκε να υποκύψει στους Γερμανους. Η οικογένεια κατάγεται απο την Δράμα. Ο Φρέντερικ Κάκις φοίτησε στο σχολείο μας το τότε "Γυμνάσιο Αρρένων".

41. Ο ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ ΑΓΩΝΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ (1904 - 1908)

42. Η ΠΟΛΗ-ΛΙΜΑΝΙ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ (1391-1912)